Több mint egymilliárd forintot fordít a kormány a kríziskezelő szolgálatok fejlesztésére az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) keretében - jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára pénteken Budapesten.
Novák Katalin a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének (LESZ) 30. konferenciáján közölte, az 1,16 milliárd forintból megvalósulhat ötezer ember képzése és szemléletformálása, kétszáz önkéntes segítő tréningje, valamint több infrastrukturális és humánfejlesztés. A cél a szolgáltatások hatékonyságának fejlesztése minőségi és mennyiségi értelemben is, valamint működésük színvonalának minél egységesebbé tétele.
Bárkivel előfordulhat, hogy kilátástalannak tűnik az élete, segítségre van szüksége - mondta az államtitkár. Ilyenkor jó esetben ott vannak a családtagok és a barátok, ám ha ők hiányoznak, akkor is van kihez fordulni, "a névtelen, arc nélküli támaszokhoz, kapaszkodókhoz", akik megfelelően tudnak hallgatni, kérdezni, és ehhez "legdrágább kincsüket", a szabadidejüket áldozzák fel - fogalmazott.
Az esemény sajtóanyaga szerint a nemzetközi normák alapján működő lelki elsősegélyt nyújtó telefonszolgálatok célja az öngyilkosságok megelőzése, a krízisintervenció és a mentálhigiénés prevenció. Magyarországon 1970 óta működik ilyen telefonos szolgálat. A LESZ-t 1986-ban alapították, ma 18 szolgálatot fog össze, tagjai az elmúlt harminc évben csaknem két és fél millió hívást fogadtak.
Magyarországon 2011 júliusában az EU-ban elsők között vezették be a mobilról is ingyenesen, éjjel-nappal hívható, 116-123-as, lelki elsősegélynyújtást biztosító telefonszámot.
Magyarország - bár az utóbbi években javult a helyzet - Európában második az öngyilkosságok számát tekintve, világszinten pedig az első öt legrosszabb mutatójú állam közé tartozik.